maandag 17 februari 2014

Homemade Granola

Bij de Nationale Eettest hoorde ik mijn favoriet uit Wie is de Mol? Aaf Brandt Corstius vertellen dat zij in het weekend ontbijten met de door man Gijs zelfgemaakte granola. Het klonk zo ontzettend lekker dat ik dacht... dat wil ik ook!

En zo stond ik vorige week heel fijn mijn kastjes uit te mesten om te kijken of ik wat benodigheden bij elkaar kon sprokkelen. Het enige essentiƫle wat ik niet leek te hebben was havermout.

Deze ingredienten sprokkelde ik uit mijn keukenkastjes bij elkaar:

zonnebloemolie (ik had een recept met kokosolie, maar ik wilde het eerst even proberen voor ik weer iets koop wat vervolgens bijna ongebruikt in een verdomhoekje belandt)
walnoten
sesamzaad
lijnzaad
gedroogde cranberries
honing
agave siroop

Dit kocht ik:
Cocosflakes (jammie, bij de Tuinen)
Havervlokken

Ik mikte een scheut olie in een pannetje en kneep hier flink wat honing bij. Ik kieperde de halve zak haver in een bak en deed hier alle droge ingrediƫnten bij, behalve de cocos en de cranberries.

Vervolgens gooide ik de warme honing/olie bij de bak met vlokken en co en ik mengde dat fijn met een lepel. Daar kneep ik vervolgens nog wat agavesiroop overheen (want het `klonterde` niet echt en dat leek me nu juist zo lekker) en ik mengde nog wat door.
Dat mengsel stortte ik op een bakplaat (met bakpapier) en schoof het in de voorverwarmde oven van 160 graden en zette de timer op 20 minuten.
Na 20 minuten deed ik de cranberries en de cocos erbij en deed de oven weer dicht voor 20 minuten.

En toen had ik echt een heerlijke plaat met mueslikoek.....


Waar ik natuurlijk van snoepte terwijl ik het in stukken hakte voor in de voorraadbus.
En vervolgens ontbijt ik, dankzij Aaf, nu dus al een week met een overheerlijke granola (twee weken geleden noemde ik het nog gewoon cruesli, maar nu....) zonder rare toevoegingen.

Ik kan het iedereen aanraden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten